روز چهارم سپاسگزاری :

سلامتی،

هدیه ی زندگی ( سلامتی ) بزرگترین ثروت است.

ویرژیل، شاعر روم باستان (١٩-٧٠ پیش از میلاد)

 سلامتی گرانبهاترین موهبت در زندگیِ انسانهاست و همواره سلامتیِ خود را بیش از هر چیز دیگری مهیا و تضمین شده میدانیم.

برای بسیاری از ما، سلامتی مان تنها زمانی مهم است که آن را ازدست میدهیم. آنگاه به این واقعیت پی می بریم که بدون سلامتی، هیچ چیز نداریم. یک ضربالمثل ایتالیایی هست که حقیقت را درباره ی سلامتیِ ما میگوید: «کسی که از سلامتی اش لذت میبرد، ثروتمند است. حتی اگر خودش آن را نداند.» در حالی که ما به ندرت به تندرستیِ خود می اندیشیم و درستیِ این جمله رادرنمی یابیم مگر آنکه به بیماریِ هرچند کمی مثل سرماخوردگی، یا آنفولانزا دچار شویم و در بستر بیفتیم. هنگامی که بیمار میشویم هیچ چیز جز بازیابیِ سلامت برایمان مهم نیست.

سلامتی هدیه ی زندگیست؛ این چیزی است که به شما داده شده و هر روز به شما داده خواهد شد. علاوه بر هر کاری که برای سلامتیِ خود انجام میدهیم، باید برای داشتن چنین موهبتی شکرگزار باشیم، تا سلامتیِ بیشتری به دست آوریم. به یاد داشته باشید(هرکس که برای سلامتی اش سپاسگزار باشد به او بیشتر داده خواهد شد و هرکس برای سلامتی اش سپاسگزار نباشد، سلامتی اش از وی باز پس گرفته میشود.) شاید افرادی را بشناسید که شیوه ی سلامتی را در زندگی برگزیده اند ولی با این حال سلامتیِ خود را از دست داده اند. شکرگزار بودن در مقابل سلامتی یی که دریافت میکنید بسیار شورانگیز است. وقتی برای سلامتیِ خود شکرگزاری میکنید، شما نه تنها در حفظ سلامتیِ کنونی تان میکوشید بلکه در همان حال نیروی قدرشناسی را به کار می اندازید تا جریان سلامت را به سوی شما هدایت کند. همچنین درخواهید یافت که وضع سلامتیتان نیز بهتر میشود. دردهای کوچک، خالها و لکه های پوستی، به صورتی باورنکردنی ناپدید میشوند و درمییابید که انرژی و شادی و سرحالی و سرزندگیتان به شکل قابل توجهی افزایش می یابد. آنگونه که در تمرین بعدی خواهیددید، با تمرین روزانه ی قدرشناسی برای سلامتی تان، نور چشمتان بیشتر میشود، شنوایی و تمام احساسات و کارکرد تمامیِ اعضای بدن تان بهتر خواهد  شد و همه ی اینها به گونه ای غیرمترقبه به سراغتان می آید. سپاسگزاری ، نوعی واکسن ضد عفونت است.

جان هنری جووت (١٩٢٣ – ١٨۶۴( کشیش و نویسنده

 میزان شکرگزاریِ شما به خاطر سلامتی، مشخص کننده ی میزان بهبودی است که در سلامتی تان به صورت افزاینده ای دیده خواهد شد و به همان میزان که قدرشناس سلامتی تان نباشید، به همان میزان سلامتیِ خود را از دست می دهید. زندگی کردن با کاهش سلامتی یعنی آنکه کارایی، انرژی و توان، سیستم ایمنی و تمام ساختارهای دیگر بدن و ذهنتان کاهیده میشود. قدرشناس سلامتی بودن به شما یاری میدهد تا به خاطر شکرگزار بودن سلامت بیشتری دریافت کنید و در عین حال، فشار و نگرانی را از بدن و روانتان میزداید. پژوهشهای علمی نشان میدهد که فشار و تنشهای جسمی و روانی عامل اساسیِ بسیاری از بیماریهاست. همچنین نشان میدهدکه افراد قدرشناس سریعتر شفا مییابند و به تقریب ٧ سال بیشتر زندگی میکنند. میزان سلامتیِ فعلیتان مشخص کننده ی میزان شکرگزاریِ شما بوده است.

اگر احساس سنگینی می کنید و در زندگیتان باید زحمت و مرارت زیادی متحمل شوید و یا اینکه احساس جوانتر بودن از سن خود را ندارید، آنگاه زندگیِ شما با سلامتیِ کم درگذر است. یکی از مهمترین عوامل از دست دادن این احساس قدرت، به خاطر نبود شکرگزاری است. تمامیِ اینها باید تغییر یابد و این با استفاده از نیروی قدرشناسی میسر خواهد شد! تمرینهای این بخش، با خواندن پاراگراف هایی درباره ی سلامتیِ بدنتان شروع میشود که در ادامه می آید. وقتی جمله هایی را که در متن نوشته شده درباره ی هریک از اعضای بدنتان خواندید، چشمانتان را ببندید و این جمله ی نوشته شده به صورت سیاه را در ذهنتان تکرار کنید و تا آنجا که میتوانید در ارتباط با آن عضو از بدنتان سپاسگزار باشید. به یاد داشته باشید که وقتی به علت قدرشناسی تان فکر می کنید، آنگاه قدرشناسی را شدیدتر احساس خواهید کرد و هرچه احساستان عمیقتر باشد آنگاه، نتایج جالب آن را سریعتر و بیشتر در سلامتتان خواهید دید.

به رانها و پاهای خود بیندیشید. آنها وسیله ی اصلیِ جابجایی در زندگیِ شما هستند. به تمام کارهایی فکر کنید که با پاهاتان انجام میدهید: حفظ تعادل، نشستن، برخاستن و ایستادن، رفتن به حمام، رفتن به آشپزخانه برای نوشیدن آب و رفتن به سوی اتومبیلتان. پاها شما را به سوی مغازه ها، به خیابان ها، به فرودگاه و به سوی ساحل می برند. تواناییِ راه رفتن، به ما آزادیِ لذت بردن را از زندگی می دهد. پس بگویید: به خاطر پاهایم سپاسگزارم و به راستی از پاهاتان سپاسگزار باشید.

 به بازوها و دست هاتان فکر کنید و اینکه در طول روز چند چیز را برمیدارید و توی دستتان نگه میدارید. دستها مهمترین وسیله ی شما در زندگی هستند و آنها در هر روز و بی وقفه مورد استفاده قرار می گیرند. دستها این امکان را به شما می دهند که بنویسید، غذا بخورید، یک تلفن یا کامپیوتر را بگیرید، لباس بپوشید، به حمام بروید، اشیا را بردارید و نگه شان دارید و با آنها کارهای مختلف انجام بدهید. بدون استفاده از دست شما به دیگران وابسته می شوید بنابراین به خاطر دستها، بازوها و انگشتانتان سپاسگزار باشید.

به حواس شگفت انگیزتان بیندیشید، حس چشایی به شما کمک می کند که در طول روز از خوردن و نوشیدن لذت ببرید. شما تجربه ی از دست دادن این حس را هنگام سرما خوردگی یا بیماری دارید، در چنین حالتی لذت حاصل از خوردن و نوشیدن بر شما حرام میشود. چون دیگر چشیدن مزه ی غذاها و نوشیدنی ها برایتان میسر نیست. پس برای داشتن این حس چشاییِ شگفت انگیز کلمه ی سپاسگزارم را بر زبان بیاورید.

حس بویاییِ خود را در نظر بگیرید، این حس به شما کمک میکند تا شمیم خوش زندگی را حس و تجربه کنید: بوی گلها، عطرها و ادکلن ها، شام در حال پختن، آتش شعله ور در یک شب زمستانی، هوا در یک روز تابستانی، بوی چمن اصلاح شده و بوی زمین باران خورده. پس به خاطر حس بویاییِ خارق العاده تان بگویید: سپاسگزارم.

اگر حس لامسه نداشتید، هیچوقت گرم را از سرد تشخیص نمی دادید، نرم را از تیز، یا سخت را از ظریف. شما هیچگاه نمیتوانستید اشیا را حس کنید و یا به صورت فیزیکی عشق را ابراز و یا دریافت کنید. حس لامسه به شما اجازه میدهد تا کسانی را که دوستشان میدارید در آغوش بگیرید و حس لمس دست دیگران یک حس ارزشمند در زندگی است. بنابراین برای حس لامسه ی ارزشمندتان بگویید سپاسگزارم.

 به چشمان معجزه آساتان فکر کنید، که به شما اجازه میدهد تا چهره ی افرادی را ببینید که دوستشان دارید، کتاب و روزنامه و ایمیل بخوانید و به تماشای تلویزیون بنشینید و از دیدن مناظر زیبای طبیعت لذت ببرید و راهتان را در زندگی ببینید. برای مدت یک ساعت چشم بندی را روی چشمانتان ببندید و سعی کنید کارهایی را انجام دهید که به طور معمول انجام میدادید، در این حالت شما قدر چشمانتان را خواهیددانست. پس به خاطر چشمهاتان که به شما تواناییِ دیدن میبخشند، بگویید: سپاسگزارم.

 به گوشهایتان بیندیشید، که به شما این توانایی را میبخشند تا صدای خودتان و یا دیگران را بشنوید و به این ترتیب شما میتوانید با دیگران حرف بزنید. بدون گوش و حس شنوایی، شما نمیتوانید از تلفن استفاده کنید و یا به موسیقی، رادیو و صدای عزیزانتان گوش دهید. حتی نمیتوانید به هیچ صدایی در محیط اطرافتان گوش بسپارید. به خاطر گوشهاتان بگویید سپاسگزارم.

 اما معجزه وارتر از هر حس یا سیستم، یا اندامی در بدن، قلبتان است. قلبتان زندگیِ هر ارگان دیگری را در بدن کنترل میکند و زندگی را در هر اندامی از بدنتان به جریان میاندازد. پس بگویید قلب سالم و قدرتمندم، از تو سپاسگزارم.

 سپس، یک کارت یا کاغذ بردارید، و روی آن با حروف درشت بنویسید: هدیه ی سلامتی مرا زنده نگه داشته است. کارت را امروز با خودتان نگه دارید و جایی بگذاریدش که مطمئن باشید آن را میبینید. اگر میز کار دارید، آن را درست پیش روی خود قرار دهید. اگر راننده هستید آن را توی ماشین بگذارید که بتوانید همواره آن را ببینید، اگر بیشتر وقتها در خانه هستید، آن را در محلی یا جایی بگذارید که وقتی برای شستن دستانتان میروید ببینیدش یا آن را در نزدیکیِ تلفنتان بگذارید. به هر حال آن را در محلی قراردهید که همیشه یادداشتهاتان را آنجا میگذارید. امروز، در دست کم چهار موقعیت متفاوت، وقتی نوشته را میبینید آن را به آرامی بخوانید و تا آنجا که میتوانید برای هدیه ی سلامتیتان قدرشناس باشید. قدرشناس بودن به خاطر سلامتیِ حال حاضرتان برای حفظ آن بسیار واجب است، همچنین این اطمینان خاطر را به شما میبخشد که روند بهبود در سلامتی با افزایش انرژی و میل و رغبت شما به زندگی ادامه مییابد. اگر شکرگزاری به همراه مراقبتهای پزشکیِ معمولی باشد شاهد انقلابی در سلامتی خواهیم بود و این بهبود به مانند معجزها ی است که ما پیشتر هرگز ندیده ایم.

 تمرین شماره ۴

سلامتی، هدیه ی زندگی

 ١ -گامهای یک تا سه از تمرین شماره ی یک را تکرار کنید، موهبتهای خود را بشمارید: لیستی بنویسید از ده موهبتی که دارید و بعد از خواندن هر کدام از این موهبتها علت قدرشناسیتان را نسبت به آن بنویسید و بعد لیست را بازخوانی کنید و برای هر موهبت سه بار بگویید سپاسگزارم و احساس قدرشناسی داشته باشید.

 ٢ -روی یک تکه کاغذ یا کارت، جمله ی زیر را با خط درشت بنویسید:

هدیه ی سلامتی مرا زنده نگه داشته است.

 ٣ -کارت یا کاغذتان را در جایی بگذارید که امروز بتوانید در ساعت های مختلف آن را ببینید.

۴ -در دست کم چهار موقعیت متفاوت، جمله را به آرامی و آرامش بخوانید و تا آنجا که میتوانید برای هدیه ی ارزشمند سلامتیتان احساس قدرشناسی داشته باشید.

 ۵ -امشب، پیش از به خواب رفتن، افکارتان را متمرکز کنید و کلمه ی سپاسگزارم را برای بهترین اتفاقی که در طول روز برایتان رُخ داده بگویید.

 

 

جهت هماهنگی جلسات مشاوره ، کوچینگ و آموزش با شماره 09221206160  تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه ها و سوالات خود را در قسمت نظرات درج نمایید.